Conditiile de acordare a garantiei comerciale:

Garantia comerciala are valabilitate numai cu prezentarea urmatoarelor documente: bon fiscal/factura fiscala si Certificat de Garantie.

Garantia comerciala decurge din momentul achizitionarii produsului.

Perioada de garantie comerciala este specificata in Certificatul de Garantie anexat actului fiscal sau pe bonul fiscal (in cazul produselor mici inlocuibile in magazin).

In conformitate cu prevederile art.2 pct. a) din Legea 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, precum si a art.2 pct.2 din Ordonanta 21/1992 privind protectia consumatorului, prezentele specificatii si conditii aferente garantiilor se aplica numai consumatorilor persoane fizice sau grupuri de persoane fizice care cumpara, dobandesc, utilizeaza sau consuma produse in afara activitatii lor profesionale sau comerciale.

Produsul beneficiaza de Garantie daca:

S-au respectat strict masurile evidentiate in Manualul de Utilizare sau in Instructiunile de Utilizare (montaj, mediu de utilizare, mod de utilizare, timpul de utilizare, manipulare, modul de intretinere si curatare)

Produsul sa fie pastrat in conditii bune, fara defecte mecanice provocate (lovit, zgariat, spart, fisurat, etc).

Consumabilele si accesoriile, de regula, nu fac obiectul garantiei (in conformitate cu Certificatul de Garantie), acestea fiind achizitionate contra cost de la vanzator sau direct de la centrul de service autorizat al producatorului (conform Certificatului de Garantie).

Excluderi/ Pierderea garantiei

Produsul nu beneficiaza de garantia comerciala daca nu este prezentat documentul fiscal de achizitii (bon fiscal/factura fiscala) si Certificatul de Garantie.

Pierderea garantiei comerciale mai poate fi determinata de:

  • utilizarea in alte scopuri decat cele specificate de producator;
  • exploatare necorespunzatoare;
  • montare/demontare neautorizata;
  • depozitare, manipulare, amplasare in locuri necorespunzatoare (umezeala, condens, praf, foc, radiatii solare etc.);
  • folosirea in procesul de curatare a unor temperaturi mai mari decat cele specificate pe eticheta sau a unor substante corozive sau nepermise;
  • daca se depaseste timpul de utilizare specificat;
  • defecte mecanice (deformare, zgariere, perforare, spargere etc.);
  • deteriorare externa termica (ardere, topire etc.);
  • instalarea incorecta a bateriilor sau a acumulatorilor;
  • patrunderea unor obiecte sau substante straine in interiorul produsului;
  • daca s-au efectuat interventii neautorizate asupra aparatului, indiferent de natura lor.

 

Inlocuirea produsului

Conform noilor reglementari legislative, numarul de interventii efectuate asupra produsului in perioada de garantie nu constituie motiv de inlocuire.

Fiecare producator are propriile reguli de inlocuire a produselor, reguli pe care vanzatorul este obligat sa le respecte.

Anumite categorii de produse necesita emiterea unui document oficial de inlocuire, din partea unui centru autorizat de service, al producatorului sau al importatorului. Acest document este emis in urma unei expertize tehnice.

Timpul de inlocuire va fi stabilit de comun acord intre vanzator si consumator, fara sa depaseasca 15 zile calendaristice de la aducerea la cunostinta de catre cumparator vanzatorului.

Inlocuirea produsului defect sau care prezinta lipsa de conformitate se va face cu un produs identic, echivalent sau cu alt produs ce prezinta cel putin aceleasi caracteristici tehnice ca produsul cumparat, la alegerea clientului (acesta achitand diferenta de pret, daca se impune).

Pentru inlocuirea produsului intr-un magazin Astel Mobile sunt necesare urmatoarele:

  • Produsul defect, completat cu accesoriile originale primite la achizitie;
  • Bonul fiscal sau factura fiscala de achizitie;
  • Certificatul de garantie in original;
  • Raport de inlocuire (nota emisa de unitatea service autorizata conform Certificatului de Garantie).

*excludere fac situatiile in care produsul are trecut pe certificatul de garantie indicatia “Inlocuibil in magazin”.

Pentru inlocuirea produselor achizitionate prin comenzi online vezi sectiunea Termeni si Conditii/ Returul produselor din www.astelmobile.ro.

De retinut: solicitarea de inlocuire a produsului se face in maximum 14 zile calendaristice de la achizitionare.

In unele cazuri inlocuirea se face numai dupa efectuarea unei expertize tehnice de catre personalul autorizat, conform certificatului de garantie.

Explicatii referitoare la tipurile de garantii:

Garantia legala de conformitate

Are caracter obligatoriu si trebuie sa fie acordata de vanzatorul unui produs consumatorului acestuia. Neacordarea acestei garantii pentru lipsa de conformitate reprezinta contraventie, putand fi sanctionata conform legii.

Prin “vanzator” se intelege orice persoana fizica sau juridica autorizata care, in cadrul activitatii sale, comercializeaza produse in conditiile unui contract incheiat cu un consumator. “Produsul” inseamna orice bun material mobil a carui destinatie finala este consumul sau utilizarea individuala ori colectiva.

Consumator” inseamna orice persoana fizica sau grup de persoane fizice care cumpara, dobandeste, utilizeaza sau consuma produse in afara activitatii profesionale/comerciale – asadar, prevederile legale vizeaza exclusiv protejarea consumatorului casnic.

Se aplica doar pentru lipsa de conformitate, respectiv daca produsele se gasesc, la momentul livrarii lor catre consumator, intr-una sau mai multe din urmatoarele situatii:

 

  • nu corespund descrierii facute de vanzator si nu au aceleasi calitati ca produsele pe care vanzatorul le-a prezentat consumatorului ca mostra sau model;
  • nu corespund oricarui scop specific solicitat de catre consumator, scop facut cunoscut vanzatorului si acceptat de acesta la incheierea contractului de vanzare-cumparare;
  • nu corespund scopurilor pentru care sunt utilizate in mod normal produsele de acelasi tip;
  • fiind de acelasi tip, nu prezinta parametri de calitate si performante normale, la se poate astepta consumatorul in mod rezonabil, date fiind natura produsului si declaratiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia facute de vanzator, de producator sau de reprezentantul acestuia, in special prin publicitate sau prin inscriere pe eticheta produsului.

 

Nu se considera ca exista lipsa de conformitate daca in momentul incheierii contractului de vanzare-cumparare, consumatorul a cunoscut sau nu putea, in mod rezonabil, sa nu cunoasca lipsa de conformitate sau daca lipsa de conformitate este cauzata de materialele furnizate de consumator.

Se considera insa fi o lipsa de conformitate cea rezultata din instalarea incorecta a produselor daca: (i) instalarea a fost facuta de vanzator sau pe raspunderea sa, ca parte a contractului de vanzare de produse; sau (ii) daca instalarea s-a facut de catre consumator in mod gresit din cauza unor deficiente in instructiunile de instalare.

Termenul de garantie legala de conformitate este de 2 ani de la data livrarii. Pentru produsele folosite, partile pot agrea un termen mai mic, dar nu sub un an. Pentru primele 6 luni se aplica prezumtia de existenta a lipsei de conformitate la data livrarii; dupa primele 6 luni, consumatorul trebuie sa dovedeasca faptul ca lipsa de conformitate a existat la momentul livrarii. Consumatorul trebuie sa informeze vanzatorul cu privire la lipsa de conformitate in termen de 2 luni de la constatarea acesteia.

Cel care este raspunzator pentru lipsa de conformitate fata de cumparator este vanzatorul, nu producatorul. Vanzatorul are drept de regres, insa contra producatorului. De la acest regres se poate deroga prin acorduri speciale intre parti. Nu se poate deroga insa de la obligatia vanzatorului fata de cumparator de a acorda garantia pentru lipsa de conformitate.

Modalitatea de acordare a garantiei legale de conformitate este aducerea produsului la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, in functie de optiunea consumatorului. Acesta din urma poate alege liber intre reparare si inlocuire, cu conditia ca modalitatea aleasa pentru aducere la conformitate sa nu fie disproportionata sau imposibila.

O masura reparatorie este considerata ca fiind disproportionata daca ea impune vanzatorului costuri nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie potrivit criteriilor din lege si este considerata imposibila daca vanzatorul nu are un produs identic pentru inlocuire.

In mod subsidiar, consumatorul poate solicita fie reducerea corespunzatoare a pretului produsului, fie rezolutiunea contractului de vanzare-cumparare, avand drept consecinta restituirea produsului catre vanzator si a pretului platit acestuia catre consumator. Consumatorul poate cere una dintre aceste doua masuri (i) daca nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului; (ii) daca masura repararii sau inlocuirii nu a fost adusa la indeplinire intr-un termen rezonabil; sau (iii) daca vanzatorul nu a luat masura repararii sau a inlocuirii fara incoveniente importante pentru consumator. In niciun caz, consumatorul nu poate solicita reducerea pretului sau rezolutiunea contractului daca lipsa conformitatii este minora.

In afara garantiei legale de conformitate, cu caracter obligatoriu, mai exista alte tipuri de garantii reglementate de legislatia romaneasca, prezentate pe scurt in cele ce urmeaza:

Garantia comerciala sau conventionala

Este garantia pe care vanzatorul sau producatorul o acorda in mod voluntar, in conditiile stabilite de acesta si care, odata acordata, devine obligatorie din punct de vedere juridic, in conformitate cu prevederile Legii 449/2003.

Vanzatorul sau producatorul vor aduce la cunostinta consumatorilor, in scris, faptul ca acordarea garantiei comerciale nu exclude garantia legala de conformitate si nici garantia pentru viciile ascunse.

Acest tip de garantie are, in general, caracter facultativ, insa este obligatorie pentru “produsele de folosinta indelungata”, asa cum sunt definite de OG 21/1992 privind protectia consumatorilor, modificata, produsele relativ complexe, constituite din piese si subansambluri, proiectate si construite pentru a putea fi utilizate pe durata medie de utilizare si asupra caruia se pot efectua reparatii sau activitati de intretinere. Conform art. 20 din OG 21/1992, astfel de produse trebuie sa fie insotite de certificatul de garantie.

Toate caracteristicile acestei garantii (situatii de aplicare, termene, obligatii asumate) – se stabilesc de cel care o acorda (producator si/sau vanzator), iar garantia devine obligatorie ca si contract intre parti.

Garantia pentru viciile ascunse

Este garantia pe care vanzatorul sau producatorul o acorda in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului 21/1992 privind protectia consumatorilor pentru vicii ascunse (“deficiente calitative ale unui produs livrat sau ale unui serviciu prestat care nu au fost cunoscute si nici nu puteau fi cunoscute de catre consumator prin mijloacele obisnuite de verificare”), aparute pe durata medie de utilizare a acestora (“intervalul de timp, stabilit in documente tehnice normative sau declarat de catre producator ori convenit intre parti, in cadrul caruia produsele de folosinta indelungata trebuie sa-si mentina caracteristicile functionale, daca au fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si exploatare”).

Aceasta garantie este obligatorie si automata – nu trebuie sa se dea vreun certificat de garantie consumatorului, dar se raspunde in cazul in care sunt indeplinite conditiile aplicarii ei.

 

 

 

Recomandari Astel Mobile:

La achizitionarea unui produs retine perioada de garantie comerciala ce insoteste produsul, care sunt centrele de service si datele lor de contact.

Solicita certificatul de garantie in original si completarea acestuia de catre vanzator.

Probeaza produsul imediat.

Citeste cu atentie manualul de utilizare si recomandarile facute de producator, inainte si dupa ce ai pus respectivul produs in functiune. De multe ori, asta te scapa de complicatii.

Pastreaza documentele primite la achizitia produsului pe toata perioada de garantie.